Конските сили(h.p) - стандарти...

Предишната тема Следващата тема Go down

Конските сили(h.p) - стандарти...

Писане  FIRE 8V on Вто Апр 22, 2008 6:12 pm

Едно широко използвано понятие е т.нар. “wheel horsepower” (whp) или конски сили на колелата. Тази величина изразява реалната сила, която завърта колелата. “Wheel horsepower”(whp) не е = hp. Ако например мощността на един двигател е 130 к.с., то whp ще бъдe друго по-малко число. На практика има загуба на мощност. Това е така, защото двигателя задвижва не само колелата, а и други компоненти като динамото, бензиновата помпа, климатика и др.

Това е причината и много тунинг любители да правят т.нар. дино-тест (идва от името на апарата за измерване – динамометър). Това е анализ чрез специална апаратура, която замерва мощността и въртящия момент на автомобила при колелата.


Ето някои по-разпространени стандарти:

- Bhp = “Break Horse Power”

1. В повечето книги Bhp. се припокрива с понятието whp., за което се споменава по-горе (това е може би и по-често използваното значение). Абревиацията идва от “Break Horse Power” и измерва мощността нето.
2. На няколко места обаче има и друго тълкувание: Bhp. = “British horsepower”, т.е. “Британски конски сили”.
Формула за преобразуване:
1 bhp. = 1,013872 hp DIN

- SAE = “Society of Atumotive Engineers”.
Това е американския стандарт – при него замерванията се правят без прикачени динамо, маслен и въздушен въздушен филтър и.т.н. Тук мощността се мери по-скоро бруто. Относителната разлика между DIN и SAE варира между 10-15%.
Списание Road&Track дават следната формула за преобразуване:
DIN = SAE - 10%
Коефициентът за превръщане от DIN в SAE е 0,97.

- DIN = “Deutsches Institut fur Normung” (известно още като Dourche Industrie Normen) или с други думи това е Германски стандарт.
Той е най-често ползван от производителите. Тук измерените показатели са най-близки до реалните (т.е. до whp). Анализът се прави с прикачени динамо, маслена и водна помпа + допълнителни товари, развняващи се на създаваните от бензиновата помпа, инжекционната система, въздушния и масления филтър.

Корекцията се прави при атмосферно налягане 1013 mbar. и 200 по Целзий.
Формулата е следната:
k = atmp/1013 * ((273 + airt) / 293)^0,5

k = DIN коефициент
atmp = атмосферно налягане в mbar.
airt = температура на въздуха в градуси по Целзий

-EWG – Това е европейския стандарт.

Корекцията се прави при атмосферно налягане 1013 mbar, но при 250 по Целзий. Формулата е следната:
k = atmp/1013 * ((273 + airt) / 298)^0,5

k = EWG коефициент
atmp = атмосферно налягане в mbar.
airt = температура на въздуха в градуси по Целзий


-JIS – “Japanese Industrial Standard”.

Японския стнадарт е най-нереален. Може би той до най-висока степен изразявава мощността Нето. Тук всички допълнителни към мотора агрeгати се задвижват от външни източници.
От списание Road&Track дават следната формула за преобразуване:
DIN = JIS - 15%

-ISO – “International Standard Organization”.

Този стандарт до голяма степен се припокрива с DIN. Разликата се състои в това, че тук липсват допълнително прикачени товари към динамото.

-ГОСТ – “Государствений Стандарт”.

Това е руския държавен стандарт. ГОСТ е най-близък по показатели до DIN. Пример с Москвич измерен по ГОСТ и по SAE:
”Москвич 2140 измерен по ГОСТ е 75 hp./55kW, 108Nm. Измерен по SAE 80 hp./59kW, 113.8Nm. При двете изследвания - двигател/ауспух/трансмисия/компресия - всичко е същото.”

Ето няколко по-важни преобразувания:
1 кг. = 9,81 Nm.
1 кг. = 7,23 Lbft.
1 км. = 0,6214 мили
1 галон (Американски) = 3,78533 литра
1 галон (Английски) = 4,54596 литра

Стандартите като DIN и EWG са много важни, тъй като позволяват да се направи сравнение независимо от атмосферната температура и налягане. От формулите ясно се вижда, че по-високата температура и налягане ще ни дадът и по-голям к-коефициент и обратно. Най-важното обаче е да се разбере какво означава това на практика. Един двигател с повече к.с. ще има по-добро ускорение 0-100 км/ч, а двигател с по-висок въртящ момент ще направи по-добро време от 80-120 км/ч. на една и съща предавка. При ускорение от 0-100 км/ч е нужно да се развият обороти, за да може двигателя да достигне поне до оборотите с най-високи коне. За тестът 80-120 км/ч при една и съща предавка не може да се прави избор на обороти. Това, от което зависи ускорението е въртящият момент. Следователно е възможно един двигател с равни или дори по-малко “коне под капака” да ускори по-бързо, ако и двата автомобила са на една и съща предавка. Така например от ниски обороти един VW TDI ускорява по-добре от колкото VW GTI.

FIRE 8V

Брой мнения : 40
Age : 33
Location : София
Registration date : 17.02.2008

Вижте профила на потребителя http://www.fiat-uno.net/

Върнете се в началото Go down

Re: Конските сили(h.p) - стандарти...

Писане  zaggituning on Сря Апр 23, 2008 1:10 am

Поздравления за темата, брат. Много ми хареса. Ако изкопаеш още инфо - ще чакам с интерес. Смятам, че това са доста любопитни факти, които вълнуват всеки един фен с гориво в кръвта. Браво !!! SmileSmileSmile

_________________
ПРАВИ СЕКС С ДЯВОЛА, ЗА ДА ИМАШ ВРЪЗКИ В АДА... НО НЕ ЗАБРАВЯЙ, ЧЕ ДЯВОЛА СЪМ АЗ...
А ЖЕНА ЗАД ВОЛАНА Е КАТО ЛУД ЗАД КАРТЕЧНИЦА..........
ZAGGITUNING - СКОРО И ВЪВ ВАШИЯ ГРАД...

zaggituning
Admin
Admin

Брой мнения : 690
Age : 39
Location : МЕЛМАК - СОФИЯ
Registration date : 04.12.2007

Вижте профила на потребителя http://www.zaggituning.com

Върнете се в началото Go down

Предишната тема Следващата тема Върнете се в началото


 
Permissions in this forum:
Не Можете да отговаряте на темите